"Je kunt pas een ander coachen als je jezelf kunt coachen"

Nieuws

15/53/2015

Falen is een optie!

Stel je probeert iets nieuws, en het lukt niet, of het resultaat valt tegen. 

Dit kan het gevoel van falen geven.

In Nederland zijn we goed in het stimuleren van het voorkomen van “mislukking”.  Lees deze zin nog eens een keer.

“Zie je nou wel, ik kan het niet”.

“Schoenmaker blijf bij je leest”

“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

“Zou je dat wel doen, heb je nagedacht over de gevolgen?”

De overtuigingen die hierachter kunnen zitten zijn “het mag niet mislukken”. “Als het niet lukt heb ik gefaald” (ben ik een loser). De reacties van anderen zijn vaak de projectie van hun eigen goedbedoelde zorgen als het niet mocht lukken voor de ander. 

Hoe anders is dit in de Verenigde Staten. Dat de echt grote social media innovaties uit de US komen, is geen toeval. Google, What’s App, Facebook, Twitter. Een geslaagde ondernemer heeft er minimaal enkele faillissementen op zijn naam staan. Dit zit in de optimistische aard van de Amerikaan én de mindset is anders. Je bewandelt een pad, en daar hoort ‘ niet lukken’ bij als onderdeel van jouw ontwikkeling en naar succes.

Falen als feedback naar succes, om verder te komen en je te ontwikkelen.

Hoe anders ziet de wereld eruit als je er zo naar kijkt. Het is veel knapper om een totaal nieuwe opdracht met een zes af te ronden, dan te kiezen voor de veilige zoveelste zeven in jouw comfortzone. Helaas zie je in het Nederlandse bedrijfsleven te vaak, dat dit niet op waarde wordt geschat, en in de meeste gevallen zelfs het stadium van innovatie niet bereikt wordt. Iemand die goed is in rapporten maken, blijft dit doen. Lekker makkelijk voor de baas, lekker veilig voor de werknemer.

Gelukkig zie ik een hoop zelfstandig ondernemers met het lef om te vernieuwen, die dus het lef hebben dat het niet gaat lukken. En zichzelf een nieuwe ervaring en persoonlijke ontwikkeling gunnen! Dit gaat zeker lukken. 

Op het pad naar succes!

Ga terug naar de vorige pagina

Intervisiebegeleiding , Jules van...

Joost doet bij Bluefin de procesbegeleiding van de verschillende intervisiegroepen voor interim finance professionals. Door bij de materie weg te blijven en zich te richten op de 'regels van het spel' zorgt hij ervoor dat de kwaliteit en effectiviteit van de intervisiesessies sterk verbetert. Zijn ervaring op dit vlak is heel waardevol voor ons.Jules van der Werf,Managing Partner...